söndag 11 juli 2010

Avblåsning

Det är ganska lätt att bli avblåst på tävling för att man rider olämpligt mot ett djur, främst i cowhorse. Jag har inget emot det alls, tvärtom, men det måste finnas rimliga gränser och nivåer och inte bara handla om att någon ska rädda sitt egna skinn. Jag är helt emot att kor jagas in i staket eller stressas men som sagt, en mer samlad och enhetlig bedömning skulle gynna alla. Däremot är jag helt frågande till varför inte ryttare blir avblåsta när de drar sin häst i munnen så den antingen hela tiden kör upp huvudet så ryttaren ser pannan på den eller att den stegrar sig. När det sedan går så långt att ryttaren ramlar av pga stegring och dragandet i munnen undrar jag om inte det förstör mer för westernridningen än det mesta. Där tycker jag domare och veterinärer har ett minst lika stort ansvar som att blåsa av i tex cowhorse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar