söndag 11 juli 2010

Sun City Western

Årets första tävling för min och Bobs del blev på fredagen på Sun City Westerns tävling utanför Karlstad. Mycket trevlig anläggning, trevliga funktionärer och bra djur. Om ridhuset varit 25 m brett istället för 20 m hade det givetvis varit bättre men man kan inte få allt.

Första klassen på fredag morgon var NCHA Open. Bob kändes riktigt laddad när jag värmde upp de sista minutrarna innan vi skulle in. Än mer laddad var han när vi plockat ut första djuret. Stoppen var riktigt hårda och i vändningarna tog han i på ett sätt som jag inte känt honom göra alltför många gånger. Han var väldigt koncentrerad på djuret som jobbades och jag fick verkligen hålla hårt i hornet för att hänga med i vändningarna. Jag fick korrigera Bob en del med benen men han tog det bra. Dessvärre gjorde jag ett stort misstag som sabbade vår bästa score hittills. Inför en högervändning kom jag lite för långt åt höger i sadeln och kunde inte hålla bort mitt högra ben. Bob vände därför rakt in i skänkeln/sporren och slutade därför vända klart och vi tappade kon. Typiskt att man ska klanta till det när hästen jobbade bra. Istället för en score runt 68-70 blev det ett tappat djur och 63 poäng. Efter mitt dumma misstag korrigerade jag honom med tyglarna två gånger i högervändningen för att han inte skulle sluta jobba efter att ha vänt in i sporren. Jag var riktigt nöjd med hur han skötte sig även om det är en bit kvar till en helt felfri runda. Riktigt skön känsla att för första gången kunna sätta ner handen, lita på hästen och göra lite korrigeringar med benen för att få så bra lägen som möjligt.

Vi var också med i NCHA Non-pro som gick direkt efter Open. Bob var riktigt seg och inte alls på hugget. Det kändes som om energin i musklerna var helt slut. Det gick riktigt uselt och vi tappade två djur. Enda positiva var att vi fick ut djuren helt ok.

Stybbe, Mona, Tobbe, Lennart och Anders hjälpte till på bästa tänkbara sätt. Känns riktigt skönt att få så bra hjälp när man tävlar!

Stybbe vann Open på Leo och kom två med Pepita, som Bob är morfar till. I Non-pro vann allas vår glidare Micke på sin levande cuttingmaskin Chandarey.

På lördagen vann Tobbe med sin fina häst Highstyle Calamity med Pepita som tvåa och Leo som trea.

Hoppas Josefin Blomqvist får chansen att döma fler gånger och att hon går NCHAs domarutbildning. Vi behöver fler duktiga svenska domare, om inte annat för att hålla nere kostnaderna för de tävlande. Missförstå mig inte, självklart är det bra att bli bedömd av utländska domare som har lång erfarenhet men för att fortsätta utveckla sporten i Sverige behöver vi även duktiga och erfarna domare.

SCW arrangerade en mycket rolig och trevlig tävling som jag gärna åker på nästa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar